התרחבות לארצות הברית

ויותר חברות סטארט-אפ ישראליות רואות הזדמנות עסקית לצמוח בזירה הגלובלית באמצעות התרחבות גיאוגרפית, גיוון בסוגי הטכנולוגיה שבהם מעורבת החברה וגיוון בסיס הלקוחות. לאחר שחברת סטארט-אפ מבססת מוצר ושוק יעד בישראל, מנהליה יכולים להחליט על אסטרטגית צמיחה מחוץ לישראל. אחד היעדים המבוקשים ביותר מבחינת כמעט כל חברת הזנק, הוא באופן טבעי ארצות הברית- ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, מדינה שהיזמות היא אחד מהנדבכים הבסיסיים באופי שלה.

מדוע חברות סטארט-אפ בוחרות להתרחב לארה"ב?

אחת היעדים הנחשקים לצמיחת החברה הינה ארצות הברית. כיום בארה"ב מאות חברות סטארט-אפ ישראליות. בסן פרנסיסקו יש כ- 300 חברות סטארט-אפ ישראליות, בבוסטון מעל 150 ובניו-יורק שנחשבת לחממת הסטארט אפים של היום, יש מעל 300 חברות הזנק והזרם של חברות סטארט-אפ ישראליות נמשך. עשרות סטארטאפים ישראלים אפשר למצוא גם בפילדלפיה, בלוס אנג'לס, שיקגו, ניו ג'רסי, צפון קרוליינה, טקסס ואטלנטה. חדירה לשוק האמריקאי מציבה לחברת סטארט-אפ הזדמנות להגיע לאוכלוסייה רחבה במיוחד, תשתיות תקשורתיות מעולות ותשתיות טכנולוגיות.

יתרונות התרחבות לארה"ב

התרחבות לארצות הברית בעלת יתרונות רבים, ביניהם הרחבת בסיס הטכנולוגי של החברה ופוטנציאל בגדילה ברווחיות החברה. באמצעות קהל יעד גדול הרבה יותר, חברת סטארט-אפ תוכל להרחיב בצורה משמעותית את הבסיס הטכנולוגי שלה ובכך תרחיב את השוק הפוטנציאלי שעליו היא מתמודדת. בנוסף, החברה תוכל להיכנס בעתיד לפרויקטים נוספים, תוך ניצול הפוטנציאל הטכנולוגי בארצות הברית.

יתרון נוסף של התרחבות חברת סטארט-אפ לארה"ב, הוא הזדמנות להפוך אזרח אמריקאי לכל דבר במידה ומצליחים לעמוד בכל תנאי הסף של אותה המדינה. בשנת 2010 הוגשה לסנאט הצעת חוק לפיה חברת סטארט-אפ שתגיע להכנסות או להשקעות של לפחות מיליון דולר ותגייס לפחות 5 עובדים לאחר תקופה של שנתיים, מנהלי החברה, כמו גם בני משפחותיהם, יוכלו לקבל ויזת סטארט-אפ מסוג E2 ולהפוך לאזרחים אמריקאים לכל דבר.

נוסף על כך, שיעור המס הפדרלי בארה”ב נמוך משיעור המס בישראל. פעמים רבות התרחבות עסקית לארה”ב והקמת מוסד קבע בדמות של חברת בת מומלצת וכדאית בשל התנהלות עסקית מקלה בארה”ב והאפשרות לבצע תכנון מס.

סטארט-אפים בעולם

לפי נתוני חברת המחקר IVC, מרכז הפעילות של אחת מכל שמונה חברות הייטק ישראליות כלל אינו נמצא בישראל. כ 8,300 חברות סטארט-אפ רשומות במאגר הרשומות של ה- IVC, מתוכן כ- 1,000 חברות עם מרכז פעילות במדינה אחרת, ולכ- 300 חברות אין כלל פעילות בישראל. חברות סטארט-אפ רבות העתיקו את מרכזן לניו יורק- המדינה עם קהילת הייטק ישראלית תוססת. פתיחת משרד מחוץ לישראל ומעבר עיקר פעילות החברה לארה"ב מהווה הזדמנות לפריצת דרך לצמוח בשווקים הגלובליים.

מתי נכון לחברת סטארט-אפ לעבור לארצות הברית?

מעבר לארצות הברית צריך להיות מתוכנן היטב והדרגתי, הרי בהליך זה מעורבבים אלמנטים רבים כגון גיוס עובדים, למידת קהל יעד, מיסוי ועוד. התרחבות לא מתוכננת היטב לארה"ב עלולה לגרום לפגיעה כלכלית בחברה עד לקריסתה. לכן כדי להפחית את הסיכון, חברות סטארט-אפ רבות פותחות תחילה משרד קטן ומגדילות את כמות העובדים ואת היקף הפעילות העסקית בהתאם לחזית העסקית. מעבר של כל החברה או רובה בלי להכיר היטב את השוק ואת קהל היעד עלולה להביא להוצאות כבדות ולסכן את עתיד החברה.

מומלץ תחילה לעבור עם צוות מצומצם, לתכנן היטב את אסטרטגית השיווק של החברה, להקים מערך מכירות כדי להבטיח המשך צמיחה גלובלית, ולאחר התבססות החברה ניתן להגדיל את התשתית העסקית. התרחבות לארצות הברית היא חובה, אם רוצים לבנות חברה גדולה ולפרוץ את גבולות הסטארט-אפ.

גיוס עובד ראשון בחברת סטארט-אפ

בעקבות רפורמת המיסוי של נשיא טרמפ, חברות ישראליות רבות מעבירות את מרכז הפעילות לארה"ב.
לאחר קבלת החלטה לפרוץ את גבולות החברה ולחדור לשווקים אמריקאיים, אחת השאלות החשובות שעולות היא, האם כדאי לגייס עובדים מקומיים והנהלה מקומית שמכירים היטב את הקהל האמריקאי, או שמא להמשיך להעסיק עובדים ישראליים (לקבלת מידע נוסף על שירותי רילוקיישן לחצו כאן). חשוב לקחת בחשבון כי קיים פער עצום בין סגנון תקשורת הישראלי לאמריקאי ולכן יש לגשת לנושא גיוס עובדים בחשיבות יתרה, הרי העובדים הם המנוע של החברה, והצלחת החברה מושפעת בין היתר מההון האנושי.

התרחבות לניו יורק

כאשר חברת סטארט-אפ ישראלית פותחת משרד בניו-יורק, לרוב מדובר בפתיחת משרד קטן, עם שניים או שלושה עובדים. עובדי סטארט-אפ שמגיעים מישראל למשרדי ניו-יורק בד"כ נציגים בכירים או מנהלי החברה. גם בשלבים מתקדמים יותר, לרוב אין מעבר של חברה כולה לניו יורק. את המחקר והפיתוח עדיין ממשיכים לעשות בישראל ואת עבודות השיווק ועבודה מול המשקיעים עושים לרוב בניו יורק.