מדוע שירותי ראיית חשבון הם קריטיים למיזוגים ורכישות בישראל?

כבר מעל שנתיים שהכלכלה העולמית כמרקחה.
ממשבר הקורונה שטרף את כל הקלפים, עבור במלחמה באוקראינה שהזינה את עליות המחירים ועד התנודות האדירות בריביות ובאינפלציה – נראה שאי וודאות היא הקבוע המרכזי כשזה מגיע לאקלים הפיננסי כיום.

בתוך חוסר היציבות הזו, ארגונים רבים מחפשים אחר אסטרטגיות חדשות שיאפשרו להם לא רק לעמוד יציבים ברוח הסערה הזו, אלא לעצב את המציאות החדשה ולהוביל אותה. זוהי ככל הנראה הסיבה שאנו רואים כיום תהליכי מיזוג ורכישות בישראל בהיקפי שיא. בשנה שעברה מספר העסקאות הגיע לשיא חסר תקדים.

אם גם הארגון שלך נערך לקראת רכישה גדולה, או מחפש אחר כוחות חדשים במשק להתמזג עמם, חשוב שנצבע את המהלך הזה על בסיס יציב ככל הניתן. מדובר באחת מהעסקאות החשובות ביותר שהארגון שלך יתמודד עמן לאורך כל שנות קיומו.

לעתים קרובות, חברות מתמקדות בהיבטים המשפטיים של העסקה. עם זאת, הרכיב החשבונאי לא פעם נזנח. חשוב שנזכור – בסיס חשבונאי יציב הוא המפתח לעסקה שמותירה בידינו את היתרונות המקסימליים מתהליכי מיזוג ורכישות.

מדוע בעצם וכיצד זה בא לידי ביטוי? אלו כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון.

ניהול סיכונים נבון ומבוסס נתונים

לאחר עסקה מוצלחת, יש לאחד באופן מיטבי בין כלל ההשקעות והרכישות במאזן שתי החברות ולהציגם בדוחות הכספיים המאוחדים. כל עוד שתי החברות מתנהלות על פי אותה שיטה חשבונאית, הכול טוב ויפה. עם זאת, כשאין תאימות בשיטה החשבונאית, אנו עשויים להתמודד עם כאוס.

לא ניתן להקל במורכבות סיטואציה כזו. אם לא נערוך סדר בדברים בשלב הראשוני ביותר, אנו עשויים לגלות שאנו לא מוצאים את הידיים והרגליים ועשויה לחלוף תקופה ארוכה עד שנבין האם המהלך הזה כלל השתלם לנו.

יש כמה שאלות מפתח שחברת ראיית חשבון מקצועית ומנוסה תוכל לסייע לך לנווט דרכן במהלך כזה. כיצד רכישות מתוכננות של חברות משפיעות על המאזן, ביצועי הרווחים העתידיים ואינדיקטורים פיננסיים שייקבעו במהלך העסקה כמו EBITDA? מהם הסיכונים המאזניים הטמונים בעסקה? כיצד אוכל להציג בצורה הטובה ביותר את העסקה בדוחות הכספיים המאוחדים? איזה מידע פיננסי יש להעמיד לרשות המתעניינים במסגרת סילוק נכסים או פירוק חברות? אלו שאלות שעשויות לעשות את כל ההבדל בעסקה כזו ועם הייעוץ הנכון, נוכל להגיע אליהן מוכנים.

הליווי המקצועי הנכון יכול לשנות את כל התמונה

ישנן סיבות רבות ומגוונות לכך שארגונים רבים למדים עד כמה סיוע חשבונאי הוא קריטי לעסקאות מיזוג ורכישות.

טיפול נכון במאזן החברה וליווי לפני הרכישה, במהלך ואחריה עשוי להשפיע באופן מהותי על המדיניות החשבונאית שתחול על הדוחות הכספיים המאוחדים במערכות חשבונאיות שונות.

הערכת השווי עשויה לא פעם להיות בעייתית על רקע פערים כרגע. זה נכון בעיקר כיום כשעסקאות רכישה ומיזוגים מקבלים אופי יותר בינלאומי מתמיד. סביר מאוד להניח שישנן שלל סוגיות מיסוי וחשבונאיות שידרשו התאמה וגישור.

צוות ייעוץ חשבונאי בעל היכרות מעמיקה עם כלל ההיבטים הללו יוכל לסייע לך לעשות סדר בשלב הראשוני ביותר. משלב התכנון דרך הכנת הנתונים ועד החתימה על החוזה, יעמוד לרשותך כל המידע הפיננסי הנדרש וניתן יהיה לתרגם אותו ליעדים מדידים עוד לפני המשא ומתן.

המידע הוא המפתח כשזה מגיע למיזוגים ורכישות

כדי להבין לאן אנו מבקשים להתקדם, חשוב שנדע תחילה מהי נקודת הפתיחה שלנו. התשובה הזו אינה תמיד נהירה לנו ובטח שאינה מדויקת.

כדי להבטיח שנגיע לכל משא ומתן אחרי שעשינו שיעורי בית, חשוב שנערוך בדיקת נאותות מקיפה. חברת ראיית חשבון המתמחה בהערכות שווי תוכל לסייע לך לוודא שיש לך את המבט המקיף ביותר אודות הבריאות הפיננסית שלך, הרווחיות שלך והערכת מדויקת של שווי הנכסים מול ההתחייבויות שלך.

כל אלו, יוצגו באופן שתואם את השיטה החשבונאית הרלוונטית לארגון מולו אנו מבקשים להתנהל. זוהי הזדמנות חשובה לעשות בדק בית מעמיק ולוודא שאנו עורכים את העסקה הזו כשכל הרישום החשבונאי שלנו תקין ואמין ככל הניתן. הסדר הזה יספק לך נקודת פתיחה חשובה לכל משא ומתן.

בניית מדיניות חשבונאית חדשה לאחר העסקה

תהליכי מיזוג יוצרים לעתים קרובות ישות חדשה. סביר מאוד להניח שהמאזן הולך לשנות את פניו באופן מהותי. גם אופן עריכת הדוחות הכספיים ידרוש חשיבה מחודשת. הדבר נכון פי כמה כשישנו פער בשיטות החשבונאיות בין שתי החברות. חברה מקצועית המנוסה בתחום תוכל לסייע לך לערוך את כלל השינויים הללו במהלך המשא ומתן ולאחר סגירת העסקה. 

בהתחשב בעובדה שכיום חלק ניכר מעסקאות אלו מתבצע על מנת להכין חברות לקראת הנפקה ציבורית, החשיבות של כינון מדיניות חשבונאית ללא רבב היא לא פחות מקריטית.

ליווי פיננסי מקצועי בעריכת החוזה

כולנו יודעים שחוזה עסקה דורש ליווי של עורך דין, אך האם ידעת עד כמה רואה חשבון מיומן יכול לשנות את כל התמונה כשזה מגיע לאפיון עסקת הרכישה או המיזוג שלך? חשוב שנזכור, לעתים קרובות מחיר הרכישה עשוי לשמש בסיס לשלל אינדיקטורים פיננסיים.

המדיניות החשבונאית שלך תשנה באופן ניכר את הערכת השווי ואופי האינדיקטורים הללו. לכן, חשוב שנבנה תוכנית מסודרת כבר בשלב זה שתגולם בסעיפי החוזה.

זו הזדמנות חשובה לבחון שלל תרחישים שעשויים להשפיע על צפי הרווחים ולספק מענה לכל אחד מהם באופן שישרת את כלל הצדדים.

שירותים חשבונאיים המגובים בניסיון, בליווי צוות המביא עמו ידע ייחודי בתחום עסקאות מיזוג ורכישה, עשוי להעניק לך יתרון אדיר בכל עסקה כזו.

כיום, כשיותר ויותר חברות מתוודעות לחשיבות העצומה של השירות הזה, חשוב שלא נישאר מאחור. הסדר הזה יעניק לך את היסודות שיבטיחו כי הצעדים החדשים של הארגון שלך ייעשו על קרקע יציבה.