משבר SVB  – משמעותו והצעדים הראשונים שכדאי לקחת

גם אלו מאיתנו שלא מעורים בחדשות הטכנולוגיה האחרונות, התוודענו ככל הנראה לכותרות המבהילות שהתנוססו בימים האחרונים בכל פלטפורמות העיתונות. על אף שרבים כלל לא שמעו על הבנק הזה לפני העדכונים האחרונים, הקריסה של ה-Silicon Valley Bank מהווה כיום אירוע מטלטל בשוק העולמי וטומנת בחובה השלכות שאת היקפן עוד לא ניתן להעריך במדויק. מיליארדי דולרים הופקדו בבנק, רובם על ידי חברות הייטק מובילות, משקיעי הון סיכון וסטרטאפים בשלבי הצמיחה שלהם. מן הרגע בו דיווח הבנק על משבר, החליט הרגולטור הבנקאי האמריקאי לסגור את הבנק על מנת למנוע קריסה כוללת וסופית. עכשיו, לקוחות רבים תלויים בין שמיים לארץ ותוהים – איך כדאי לפעול? אם הכסף שלך עוד מופקד ב-SVB, אלו כמה נקודות שכדאי להבין וצעדים שמומלץ לנקוט בהם בתקופה זו של אי וודאות.

למה ההתדרדרות התרחשה בכזו מהירות?

הייחודיות במקרה של SVB נובעת מהעובדה שהיא הייתה כל כך ממוקדת תחום. כולנו יודעים שגיוון הוא המפתח לגידור סיכונים כשזה מגיע לאפיקי השקעה ופעילות פיננסית. בנקים אינם חפים מהעיקרון הזה. המיקוד של SVB בשוק ההייטק חשף אותו סיכונים. מידת ההצלחה של השוק בכל רגע נתון, קובע בסופו של דבר את יציבותו של הבנק. כשהדברים החלו להשתבש עבור הסקטור שהבנק משרת, הדברים התדרדרו גם עבורו במהירות. מן הרגע שהבנק נקלע למשבר והחל לאותת סימני מצוקה – כמו למשל מכירת המניות ההמונית בחודש הקודם – המשקיעים נבהלו ופעלו בהתאם. בהלת המכירה הכוללת הזו המשיכה לתדלק את מגמת ההתדרדרות שבסופו של דבר הובילה את הרגולטור מטעם ה-FDIC להוריד את השאלטר.

האם הכסף בחשבונות אכן מבוטח?

התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות, או ה-FDIC, הוקם בדיוק לשם אירועים כמו שאנו מתמודדים עמם כעת. שורשיו של ארגון זה בשפל הגדול ונועד להגן על צרכנים שמשתמשים בבנקים אמריקאים ולשמש ככלי נוסף לגידור סיכונים וייצור המערכת הבנקאית בארה"ב. הפקדות בבנק מבוטחות מטעם ה-FDIC בסכום של עד 250,000 דולר. עם זאת, הפדרל ריזרב הכריז כי תוכנית המימון החדשה תאפשר לקבל פיצויים גבוהים יותר. בשלב זה, אמנם, טרם ברור מה יהיה הסכום שנוכל לקבל.

חשוב שנפעל במדויק על פי ההנחיות הרשמיות של ה-FDIC ונדאג לצרוך אינפורמציה אמינה. שמועות רבות מסתובבות כעת לגבי הצעדים הנדרשים, המגמות האחרונות בבנק ושלל כבישים עוקפים שמבטיחים שכך נוכל לקבל את כל כספינו בחזרה. אלו בדיוק הרגעים בהם אנו צריכים לשים את השמועות בצד ולפעול בצינורות המקובלים.

חשוב לציין: אם הופקדו ב-SVB פחות מ-250,000 דולר, ככל הנראה אין שום סיבה לדאגה והכסף שלך מבוטח לחלוטין. נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא שהפיצוי זמין עבור כל חשבון בנק, כך שאם בבעלותך יותר מחשבון בנק אחד, ניתן יהיה לקבל את הכיסוי עבור כל אחד מהם.

לא לשכוח – הלוואותיך עדיין מחייבות

גם בתקופה המבלבלת הזו, חשוב לזכור שהקריסה אינה פותרת אותנו מהמשך פירעון ההלוואות שלקחנו בבנק. שמירה על שגרת תשלומים מסודרת יכולה למנוע המון סיבוכים בהמשך. גם אם הועברת אל הבנק החדש שהקים ה-FDIC, יהיה עליך להמשיך ולהחזיר את ההלוואה. אם הלוואתך אושרה אך הכספים טרם הועברו אליך, מומלץ לבחון אפשרות לעצור את התהליך ולהתחיל אותו במוסד פיננסי אחר.

אז איך ניערך לקראת התהליך מול ה-FDIC?

סביר מאוד להניח שהדברים יתבהרו מאוד בקרוב ונבין בדיוק מה נוכל ולא נוכל לקבל במסגרת הכיסוי של ה-FDIC. עד שיגיע הרגע הזה, כדאי לנקוט במספר צעדים מרכזיים:

לרכז את כל החומר בצורה מסודרת

לפני הכול, חשוב שנשמור על תיעוד אמין ומסודר. זה הזמן להדפיס דו"חות תנועות בעו"ש, בחשבונות חיסכון, הלוואות ומסלולי השקעות. אם בוצעו העברות בימים הללו, כדאי לוודא שהן אכן בוצעו והושלמו. ככל שהחומר יהיה מקיף, מפורט ומאורגן נכון לפי תאריכים, יהיה קל בהרבה להתנהל מול הביטוח ברגע האמת. חשוב בעיקר שיישמר חומר מהתקופה שבין 9-11 במרץ, אז החלה ההתדרדרות.

להעביר את ההשקעות לבנק חדש בהקדם האפשרי

אם יש בבעלותך ניירות ערך המושקעים דרך SVB, מומלץ לצאת מהמיטה החולה הזו בהקדם. על פי תקנות הרגולציה האמריקאיות, אין כל מניעה להעביר השקעות בניירות ערך קיימים לבנק אחר. מומלץ לעשות זאת בהקדם האפשרי, ככל שהניירות אכן בבעלותנו המלאה ואין עליהם כל עיקול או שעבוד.

לעדכן במהירות את פרטי התשלום החדשים

כל תשלום מלקוחות שיועבר אל החשבון הישן שלך עשוי להגביר את הסיכון לכספים המגיעים לך שיוקפאו או יאבדו. לכן, חשוב שנפעל כמה שיותר מהר ונעדכן את כל הלקוחות שלנו בפרטי החשבון החדש לתשלומים. יש לעדכן את הנתונים בכל מערכות התשלומים והגביה שלנו וכמובן מול ספקי צד שלישי שונים המעניקים לנו שירותים פיננסיים. אותו הדבר נכון גם לגבי תשלומי משכורות לעובדים שהינם תושבי ארה"ב. חשוב לעדכן במהירות את הספק עמו הארגון שלך עובד כדי לשלם משכורות ולהסדיר את חשבון הבנק ממנו יימשכו הכספים.

חשוב לא פחות לוודא כי כל הדירקטוריון בחברה מעודכן בשינויים האחרונים ומחזיק בכל המידע הפיננסי העדכני ביותר – מחשבונות העו"ש ועד לאפיקי ההשקעה במוסדות הפיננסיים החדשים. צוות הניהול שלך יוכל לסייע לך בתהליך קבלת ההחלטות ולבחור באפיקים המתאימים ביותר אל מול המשבר. בנוסף, השקיפות הזו עשויה להיות קריטית כשזה מגיע להתנהגות בעלי המניות והאמינות שלך לאורך זמן.

להגביר את מאמצי אבטחת הסייבר

האקרים ניזונים ממשברים עולמיים. הם מזהים נקודות תורפה וערעור במערכת ומגבירים את מאמצי ההונאה והתהליכים הזדוניים. עם הכשרה נכונה לעובדים, ערנות יתרה וכלי אבטחה מתאימים, לארגון שלך יש את הכוח לעצור את המתקפה הבאה. זהו הזמן האידיאלי להבטיח שהארגון שלך ערוך בכל ההיבטים להתמודד עם אירועים כאלו, עכשיו כשהסיכון גבוה מתמיד.

האקלים הפיננסי לא נראה מזהיר כרגע עבור שוק ההייטק והחששות מהתפשטות המגמה לבנקים אחרים הולכים וגוברים. עם זאת, הנכונות שלנו לשמור על קור רוח ואופטימיות, הם קריטיים לשמירת היציבות. ככל שנפעל בהתאם לכל הנחיות ה-FDIC וננקוט בצעדים יעילים ומהירים כדי לשמור על פעילות פיננסית מסודרת ויציבה, נוכל להגן על האינטרסים ולא פחות חשוב מכך, לתרום למגמת ההתייצבות הכוללת. הסתייעות בבעלי המקצוע המתאימים ליישום הצעדים הללו יכולה לתרום באופן משמעותי להצלחה שלך ולחזרה לשגרה במהירות האפשרית.