הכנת תוכנית עסקית לסטארט אפ בארצות הברית

סטארט-אפ הוא ישות ייחודית, המוקם על ידי יזם בודד או קבוצה של יזמים (מייסדים) במטרה לפתח וליישם מוצר או שירות חדשני ופורץ דרך שישנה את התעשייה באופן משמעותי ובקנה מידה גדול.

בישראל, הנחשבת ל"סטארט אפ ניישן" (Startup nation), אומת הסטארטאפ, תעשיית הסטארט-אפים צמחה בזכות היתרונות היחסיים של המדינה – יזמות, חדשנות, הון אנושי איכותי והשקעות רבות בתחומי הטכנולוגיה והמחקר. כיום, ישראל מצטיינת ב”ייצור” חדשנות ונחשבת כמובילה עולמית בתחום הסטארט-אפים, מושכת השקעות וכישרונות מרחבי העולם.

כל חברת סטארט-אפ צעירה או כזו שמעוניינת להתרחב לשוק הבינלאומי, חייבת תוכנית עסקית. תוכנית עסקית היא מסמך שישרת את החברה כשתרצה לגייס הון או למצוא שותף טכנולוגי למיזם, אך לא רק. תוכנית עסקית טובה משמשת גם כמפת דרכים מפורטת, אליה תוכל החברה לחזור בכל פעם שתרגיש סטייה מהמסלול או כשתרצה לוודא שהיא בכיוון הנכון עם המיזם שלה.

סטארט-אפ וחדשנות בישראל

בישראל קיימים מנגנוני תמיכה רבים לפעילויות השונות של סטארט-אפים, המופעלים לרוב על ידי רשות החדשנות. ניתנות הטבות מס בכל הנוגע להשקעות בחברות אלו. סטארט-אפים הם חברות צעירות המציעות מוצר או שירות חדשני ופורץ דרך, בדרך כלל בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות. המודל העסקי של סטארטאפים מבוסס על צמחיה מהירה ופוטנציאל לחדירה לשווקים הבינלאומיים.

רשות החדשנות בישראל מציעה מגוון תכניות תמיכה לסטארט-אפים, כמו מענקים, הלוואות והטבות מס. תכניות אלו נועדו לעודד יזמות טכנולוגיה בישראל ולסייע לחברות הזנק בשלבי הפיתוח וההתרחבות השונים. התכניות של רשות החדשנות מכסות מגוון רחב של תחומים טכנולוגיים, כגון מדעי החיים, תוכנה, אנרגיה מתחדשת, טכנולוגיות סייבר ועוד. הן מיועדות הן לחברות הזנק צעירות והן לחברות מבוססות יותר הזקוקות לתמיכה בפרויקטים מחקריים או בכניסה לשווקים חדשים. מלבד המענקים וההלוואות, רשות החדשנות גם מציעה ייעוץ וליווי לחברות הזנק, במטרה לסייע להן בהתמודדות עם אתגרים עסקיים וטכנולוגיים. כמו כן, הרשות משמשת כגשר בין החברות לבין גורמי מימון נוספים כמו משקיעים פרטיים וקרנות הון סיכון. בסך הכל, תכניות התמיכה של רשות החדשנות תורמות תרומה משמעותית לפריחתה של אקוסיסטמת ההיי-טק הישראלית ולמיצובה של ישראל כמובילה עולמית בתחום החדשנות.

בישראל קיים מרקם עשיר של תשתיות וגורמים התומכים בסטארט-אפים ומסייעים להם להתבסס ולהתפתח. מעבר לגופי ההשקעה והאקסלרטורים, ישנם מרכזי חדשנות טכנולוגית ותכניות ייחודיות המציעות סביבה נוחה לחברות הזנק צעירות. כך, הסטארט-אפים נהנים ממשאבים חיוניים כגון ייעוץ מקצועי, חממות טכנולוגיות, גישה להון ולשותפים עסקיים פוטנציאליים. תשתית תומכת זו מקנה יתרון תחרותי לחברות הזנק הישראליות ותורמת לשגשוגה של אקו-סיסטמת הסטארט-אפים המקומית. יש לציין כי הממשלה גם היא תומכת בתעשייה זו באמצעות מענקים, הטבות מס והקלות רגולטוריות שונות.

מהי תוכנית עסקית לחברת סטארטאפ?

תוכנית עסקית לחברת סטאטראפ היא למעשה כלי להמחשה ובעיקר כלי אנליטי עבור:

תכנון: הגדרת הרעיון שלכם על הכתב, הבהרת היעדים ותוכנית הפעולה שלכם, ולאחר מכן ניתוח של ההיתכנות, הסיכונים, המשאבים הנדרשים, הרווחיות הצפויה ועוד.

ניטור: כאשר מנהלים עסק, הניטור מאפשר להעריך את הביצועים בפועל ולהשוותם לתוצאות הצפויות.

תקשורת בצוות: כדי שיהיה לכולם חזון משותף לגבי העסק והסיכונים הכרוכים בו; מחוץ לארגון – כדי להשיג מימון, למשוך משקיעים וכישרונות ועוד.

תוכנית עסקית תהיה שימושית לא רק עבור סטארט-אפים חדשניים או עסקים חדשים בכלל, אלא גם עבור חברות מבוססות. בין אם המיזם שלכם הוא עסק קטן עד בינוני ובין אם תאגיד גדול, יצירת תוכנית עסקית עשויה להיות צעד הכרחי עבור כל חברה, למשל לפני השקת מוצר/שירות חדש או לפני קבלת החלטה אסטרטגית.

תוכנית עסקית היא כלי חשוב לניהול ולקבלת החלטות עבור חברות בכל הגדלים והשלבים. היא מאפשרת להעריך את הפוטנציאל העסקי, לזהות סיכונים והזדמנויות, לתכנן משאבים ולקבוע יעדים ואסטרטגיות. תוכנית עסקית טובה מסייעת לחברה להתמקד, לנתח את הסביבה התחרותית ולהציג תמונה כוללת של הפעילות העסקית המתוכננת. תוכנית עסקית חיונית לחברות שמעוניינות להתפתח באופן יעיל ומבוקר. היא מאפשרת לחברה להתכונן לאתגרים עתידיים, להגדיר יעדים ולבנות אסטרטגיה ארוכת טווח להשגתם.

מדוע אתם צריכים תוכנית עסקית לסטארט-אפ שלכם?

תפקידה המרכזי של התוכנית העסקית הוא לייצר סדר ושיטתיות בחברה, כדי לאפשר תכנון אסטרטגי, בקרה שוטפת, כן התמודדות עם אתגרים שצפים בדרך, במטרה לגדול, לצמוח, להתפתח באופן בריא ונכון לחברה. לא מספיק להעלות רעיון, הוא חייב להיות ישים מבחינה תפעולית וכדאי כלכלית. לכן, עליכם לבחון את הרעיון שלכם באופן יסודי, זוהי למעשה המטרה של הכנת תוכנית עסקית עבור סטאטר-אפ. תוכנית עסקית חיונית לקיומה של חברת סטארטאפ.

דוגמה לתוכנית עסקית לסטארט-אפ

1. תקציר מנהלים

– תיאור קצר של הרעיון העסקי והפתרון שהוא מציע

– המוצר/השירות המרכזי והערך המוסף ללקוחות

– שוק היעד והפוטנציאל העסקי

– היתרונות התחרותיים והחדשנות הטכנולוגית

– התייחסות לצוות המייסדים והניסיון הרלוונטי

– תחזית כספית ראשונית והצורך במימון

2. תיאור החברה והמוצר/השירות

– רקע על החברה, החזון והמטרות האסטרטגיות

– תיאור מפורט של המוצר/השירות, התכונות והיתרונות

– תהליך הפיתוח, אבני דרך ותוכנית ההטמעה

– תכנון לפיתוח עתידי והרחבת המוצר/השירות

3. ניתוח השוק והתחרות

– תיאור שוק היעד, גודלו, מגמות ושינויים צפויים

– ניתוח הלקוחות הפוטנציאליים, צרכים ודפוסי צריכה

– סקירת התחרות, מיפוי השחקנים המרכזיים והיתרונות היחסיים

– אסטרטגיית התמחור והמיצוב בשוק

4. תכנית השיווק והמכירות

– ערוצי השיווק והפצה, אסטרטגיית המיתוג והקידום

– תכנית המכירות, צפי הכנסות ואבני דרך

– תכנית התפעול והלוגיסטיקה לביצוע ההזמנות

5. צוות הניהול והארגון

– פרופיל המייסדים והצוות הניהולי, ניסיון וכישורים רלוונטיים

– מבנה הארגוני, תפקידים ואחריות של כל חבר בצוות

– תכנית גיוס והרחבת הצוות בהתאם לצמיחה העסקית

6. תכנית כספית ודרישות מימון

– תחזית רווח והפסד, תזרים מזומנים וחזוי מאזן

– צרכי המימון, מקורות מימון אפשריים והשימוש בהם

– אבני דרך עיקריות ויעדים פיננסיים להשגה

7. ניהול סיכונים ונקודות חולשה

– זיהוי הסיכונים העיקריים והאתגרים הצפויים

– תכנית להתמודדות ולצמצום הסיכונים המרכזיים

– נקודות חולשה ודרכים להתגבר עליהן

אילו סעיפי “חובה” יופיעו בתוכנית עסקית לסטארט-אפ שלכם?

תוכנית עסקית לסטארט-אפ בעלת מאפיינים שונים, בהתאם לאופי המיזם וסוג השוק שבו הוא פועל. עם זאת, בכל המקרים היא צריכה לפרט את המטרות המתוכננות ואת הדרכים להשגתן. כך, כל תוכנית עסקית מוצלחת חייבת לכלול את הנושאים העיקריים הבאים, תוך גיבוי בנתונים רלוונטיים. הנה 7 סעיפים עיקריים עליכם לשלב בתוך תכנית עסקית לחברת הסטאטראפ שלכם:

  1. תקציר מנהלים (Executive Summary): זהו הפרק הראשון והחשוב ביותר בתוכנית העסקית, המסכם באופן תמציתי, ברור ומשכנע את כל החלקים המרכזיים בתוכנית ומציג את התוכניות להפיכת חברת ההזנק לעסק מצליח. משקיעים פוטנציאליים לעתים קרובות מבססים את הסינון הראשוני על חלק זה בלבד, לכן הוא צריך להיות מעוצב היטב, כתוב בצורה ברורה ומשכנעת (גם באנגלית), מקיף אך תמציתי (עד שני עמודים).
  • סקירה עסקית: זהו חלק חשוב המספק מידע על המוצר או על השירות שאתם מפתחים ותספקו ללקוחות, מהי טכנולוגיה שעומדת בבסיס המוצר/ שירות, לאיזה צורך הוא מיועד, מהן יתרונותיו, ובאיזה שלב של הפיתוח נמצא כרגע המוצר שלכם.
  • תיאור השוק הרלוונטי: חלק זה יכלול מידע על גודל השוק, סטאטראפים אחרים הפועלים בשוק, פוטנציאל השוק, ניתוח מגמות עתידיות ומידע על הצד הרגולטורי של השוק.
  • מחקר מתחרים: זה המקום שיכלול מידע על מיפוי מתחרים, חוזקות וחולשות של המתחרים, מהי ייחודיות החברה שלכם לעומת החברות המתחרות, ואיך המוצר שאתם מפתחים יענה על הצורך של הלקוחות.
  • אסטרטגיית חדירה לשוק: בחלק זה יש להתייחס לנקודות של ה- Go To Market Strategy. אסטרטגיית חדירה לשוק מגדירה את איך אנו מתכוונים להיכנס לשוק מבחינה אסטרטגית. אסטרטגיה מתייחסת למרכיבים המשמעותיים ביותר במיזם כגון תמחור המוצר, קהל היעד המדויק, קצב פיתוח המוצר, אמצעי וערוצי השיווק הרלוונטיים למוצר והגדרת המטרות שלכם (טווח קצר, בינוני וארוך).
  • הון אנושי: ניהול משאבי אנוש מהווה פונקציה אסתטרטגית קריטית לעתיד החברה מאחר והאנשים הם משאב אסטרטגי ומורכב שיש לנהל. חלק זה יכלול מידע על השותפים העסקיים של החברה, מיקום העסק והמבנה הארגוני והמשפטי שלו.
  • תחזיות פיננסיות: חלק זה חשוב למשקיעים מכיוון שהוא מציג כיצד אתם מתכננים להגיע לתזרים מזומנים חיובי והאם יש בכלל היתכנות למוצר. מומלץ להראות תחזית הוצאות והכנסות ל-5 שנים, שמציגה אבני דרך משמעותיות של צורך במימון, הישגים משמעותיים ואת התפתחות ההוצאות השותפות וההשקעות. התחזית הפיננסית צריכה להיות מגובה בנתונים ומחקרים, וכמובן ריאלית ומציאותית. יש להתייחס לגודל המיזם, קצב גידול, רווח גולמי, לכן חשוב לבדוק מספר תרחישים, מבחינת קצב ההשקעה, וקצב קבלת החזר ההשקעה, כמו גם תמורות משמעותיות בשוק שיתכן ויקרו, הצגת צרכי המימון בתחזית, אירוע אקזיט או החזר השקעה.

תוכנית עסקית היא מסמך שישרת אתכם כשתרצו לגייס הון או למצוא שותף טכנולוגי למיזם שלכם, אך לא רק. תוכנית עסקית טובה משמשת גם כמפת דרכים מפורטת, אליה תוכלו לחזור בכל פעם שתרגישו סטייה מהמסלול או כשתרצו לוודא שאתם בכיוון הנכון עם המיזם שלכם.