אקסלרטור לסטרטאפים – מהו וכיצד נבטיח שנתקבל לאחד?

אין הרבה נקודות ציון מרגשות בחיים המקצועיים שלנו כמו אותו הרגע בו הרעיון שהגינו מתחיל לקרום עור וגידים.

הקמת סטרטאפ היא הרבה יותר מיציאה לדרך מקצועית עצמאית – היא מימוש של חזון והתגשמות הפוטנציאל היצירתי שלנו. עם זאת, המסע הזה בהחלט לא נועד לבעלי לב חלש. אנו יוצאים אל מים בוגדניים ורצופי אי וודאות, עם משאבים מוגבלים ובזירות תחרותיות. עם כל הציפייה שהפרויקט שהשקענו בו את כל הלב והנשמה יפרח ויתממש, תמיד קיים החשש לנפילה. לכן, חשוב שנרתום לצידנו כל תמיכה שרק נוכל לקבל.

זוהי ככל הנראה הסיבה שסטרטאפים רבים משקיעים מאמצים נרחבים כדי להתקבל אל תוכניות אקסלרטור. במציאות הדינמית בה פועלות חברות העוסקות בחדשנות, תוכניות אלו יכולות לשמש כעוגן חשוב מאין כמותו. הן מעניקות הכוונה בנקודה קריטית בהתפתחות החברה ומעניקות לרעיון שלך חשיפה ודחיפה משמעותית. כאן, נסביר מהו אקסלרטור ונשתף בכמה טיפים שימושיים שיסייעו לסטרטאפ שלנו להיכנס לתוכנית כזו.

מהי תוכנית אקסלרטור?

אקסלרטור, או תוכנית האצה, היא תוכנית פיתוח אינטנסיבית שנועדה, כשמה כן היא, להאיץ תהליכי פיתוח של חברות סטרטאפ בשלבים מוקדמים. התמיכה שמעניקה התוכנית מאפשרת להזניק חברות בשלבים ראשוניים אל עסק בר קיימא, יציב, רווחי ומוכן להתרחבות. תוכניות אלו פועלות בדרך כלל למשך זמן נתון וידוע מראש, הנע לרוב בין שלושה לחצי שנה.

לאילו חברות תתאים תוכנית אקסלרטור?

לא כל מיזם מתאים בהכרח לתוכנית האצה כזו. כדי להבטיח שהארגון החדש שלנו אכן ייתרם מהתוכנית ויפיק ממנה את המרב, חשוב שנבין לאילו חברות נועדה תוכנית זו.

  • סטארט-אפים בשלב ראשוני: התוכנית לא תתאים לסטרטאפים שכבר עומדים, מפיקים רווחים והשלימו סבבי גיוס הון בהצלחה. במצב האידיאלי ביותר, נתקבל לאקסלרטור בתחילת הדרך, כשנדרשת תמיכה בשלבי הפיתוח הראשוניים הקריטיים.

  • חברות העוסקות בחדשנות טכנולוגית: סטרטאפים מעולמות ההיי-טק הפועלים בתעשיות כמו בינה מלאכותית, ביוטכנולוגיה או בלוקצ'יין, יכולים להפיק תועלת עצומה מהידע והמשאבים המיוחדים שמציע אקסלרטור.

  • שאיפות התרחבות: ליזמים הפונים לאקסלרטור חייב להיות חזון ברור אודות היקף הפעילות והחשיפה של הסטרטאפ. בסופו של יום, גם הגורמים העומדים מאחורי התוכנית רוצים לדעת שהם משקיעים בכוח השואף להתרחב במהירות ולהיחשף לשווקים גלובליים. שאיפה זו היא תנאי הכרחי להשתלבות בתוכנית כזו.

מה מציעה תוכנית אקסלרטור לסטרטאפים?

במסגרת תוכנית ההאצה, עומדים לרשות חברות משאבים רבים, הזדמנויות חשובות וידע יקר ערך. תמיכה זו תבוא לידי ביטוי בכמה היבטים עיקריים.

חונכות מקצועית

באקסלרטור זמין לסטרטאפים מערך נרחב של מנטורים ותיקים מטווח רחב של תחומים שמביאים עמם שפע של ניסיון ותובנות הן מעולם הפיננסים, הן מההיבט התפעולי והן מתחום הטכנולוגיה. הידע והבקיאות שלהם מתגלים לא פעם כמשאב בעל ערך אדיר שמאפשר למייסדי סטרטאפים להתמודד ביעילות עם אתגרים נפוצים, להימנע ממלכודות ולקבל החלטות מושכלות שיקבעו במידה רבה את ההצלחה של הארגון.

פתרונות מימון

התמיכה הפיננסית היא ללא ספק אחד מההיבטים המשמעותיים ביותר בתמיכה שמעניק האקסלרטור לחברות. כחלק מההשתלבות בתוכנית, מקבלים סטרטאפים מימון ראשוני, לרוב במודל של השקעה המקנה לאקסלרטור זכויות בחברה. מימון זה מאפשר לחברה להתמקד בפיתוח מבלי להידרש להקדיש משאבים, כוחות ומתחים בסבבי גיוס. הבסיס הפיננסי הזה מהווה קרש קפיצה אדיר לחברות בנקודה בה לרוב נדרשים המייסדים לדשדש בין משקיעים. במקביל, הייעוץ המקצועי מסייע להם להקצות את המשאבים שעומדים לרשותם באופן אסטרטגי.

הזדמנויות נטוורקינג

האקסלרטור מהווה כר פורה לבניית רשת קשרים חזקה ואיתנה בתחום התעשייה של החברה. תחת קורת גג אחת פועלים יחד שפע של יזמים, משקיעים ושותפים פוטנציאליים אחרים. הקשרים הללו פותחים דלתות לשיתופי פעולה והזדמנויות לפיתוח עסקי שקשה להיחשף אליהן בדרכים אחרות.

תהליך למידה ממוקד

האופי המהיר והמרוכז של תוכניות ההאצה מאפשר להיחשף לכמות אדירה של ידע ולקדם תהליכים בזמן קצר. לרשות סטרטאפים שיתקבלו לתוכנית יעמדו סדנאות וסמינרים המותאמים לצרכים הייחודיים שלהם, סביב אתגרים ספציפיים עמם הן מתמודדות.

חשיפה לקהלים משמעותיים

כל תוכנית אקסלרטור מתרכזת לכדי נקודת שיא אחת – יום הפרזנטציה. ביום זה, תהיה לסטרטאפ ההזדמנות להציג את הפיתוח בפני קהל. באירועים אלו משתתפים לרוב גורמי מפתח בעולמות הטכנולוגיה, לצד נציגי קרנות הון סיכון ואנג'ל ושפע של כוחות אחרים בשוק שיכולים לקדם את היוזמה. חשיפה זו עשויה לחבר את החברה עם משקיעים פוטנציאליים, להתחיל לבנות קהל לקוחות ומתעניינים ראשוני ולרקום שיתופי פעולה חשובים.

5 טיפים מנצחים לשפר את סיכויי הסטרטאפ שלך להתקבל לאקסלרטור

כפי שניתן לראות, במציאות הנוכחית לא ניתן להפריז בחשיבותו של האקסלרטור לפיתוח הסטרטאפ. כיום מדובר במערכות אקולוגיות חשובות מאין כמותן המטפחות שיתופי פעולה ומקדמות חדשנות. עם זאת, לא מדובר בארגון ללא כוונות רווח. לצד המחויבות לקידום התעשייה, האקסלרטור רוצה לדעת שהוא משקיע בארגון בר קיימא הטומן בחובו פוטנציאל מובהק לפיתוח איתן ורווחיות. אלו כמה טיפים יעילים שיסייעו לך להבטיח זאת.

להציב יעד ברור

חשוב שנגיע לאקסלרטור עם תוכנית שבסופה יעד מדיד וברור. בין אם מדובר במספר משתמשים, גידול בהכנסות או נקודה כזו או אחרת בפיתוח המוצר, תוכנית ברורה תשפר את האמינות שלך ותבהיר את היתכנות הפרויקט.

הצעת ערך ממוקדת

חשוב שנסמן את הערך המוסף שהמוצר או השירות שלנו מציע באופן המדויק ביותר שרק נוכל. זה הזמן לוודא שיש לנו תשובה חדה וברורה לשאלות הבאות:

  • מהי הבעיה שהמוצר הזה פותר?
  • מהי החדשנות שטמונה בפתרון שמציע המוצר?
  • כיצד מתעלה הפתרון הנוכחי על ההיצע הקיים בשוק?

אקסלרטורים מחפשים אחר סטרטאפים המציעים ערך ייחודי שיוכל להתעלות על הקיים וחשוב שנוכל להבהיר את הערך הזה כשאנו פונים אליהם.

להשקיע בצוות שלך

כישרונות בולטים בתחום התעשייה מהווים גורם קריטי בהתקבלות לאקסלרטור. חשוב שנבליט את הכישורים והניסיון של הצוות כדי להבהיר שיש לנו לא רק חזון מזהיר, אלא גם את היכולות לממש אותו.

לבחור את האקסלרטור הנכון בקפידה

אקסלרטורים מסתובבים בעולמות ההייטק כבר משנת 2001 וכיום ישנם כמה וכמה מוסדות עם מוניטין מרשים. עם זאת, לא כולם בהכרח יתאימו ליעדים הייחודיים שלך ולתחום בו עוסק הסטרטאפ. חשוב לערוך מחקר מעמיק ולבחון איזו תוכנית תעניק לפיתוח שלך את המענה המתאים ביותר.

לרתום את הקשרים הקיימים שלך

הגורמים שיבחנו את המועמדות שלך לאקסלרטור ככל הנראה ישאלו עליך. זהו בדיוק הזמן לפנות לגורמים מובילים בתעשייה עמם יש לך קשר כדי שיהיו עבורך מליצי יושר. מנטורים, יזמים ומפתחים מובילים יוכלו לדבר בשבח היכולות והרעיון שלך ולשפר את הסיכויים שלך משמעותית.

בסופו של דבר, כשזה מגיע לקבלה שלך אל תוכנית אקסלרטור, חשוב לזכור שהדרך חשובה לא פחות מהיעד. עד ליום בו נזכה לחשוף את המוצר שלנו לעולם, נעבור מסע מלמד שיאפשר לנו לחדד כישורים, להיחשף למידע חשוב מאין כמותו ולרתום גורמי מפתח להצלחה שלנו. עם מיקוד, מוכנות לחדד את הערך המוסף ביוזמה שלנו ונכונות ללמוד, אין גבול למה שנוכל להפיק מהזדמנות כזו.