ניהול סיכונים בחברות סטרטאפ

כולנו חשים היטב את התנודות המתחוללות כיום בעולם הסטרטאפים. משיכת הון משקיעים זרים מחברות הייטק ישראליות, ירידת השקל מול הדולר ועליית האינפלציה, הן רק כמה מהתופעה שמאפיינות כיום את האקלים ההפכפך בו מתנהלים כיום מיזמי סטארט-אפ. במציאות כזו, כדי להבטיח יציבות, עלינו לקחת בחשבון אינספור סיכונים.

היכולת שלנו להרחיב את הפריזמה ולהיערך מראש לאתגרים צפויים, סוללת את הדרך לצמיחה ועשויה ברגע האמת למנוע קריסה. זוהי הסיבה שניהול סיכונים הוא גורם מפתח בניווט יעיל ונבון של מיזמי סטרטאפ. כאן, נסקור כמה מההיבטים החשובים ביותר באסטרטגיות ניהול סיכונים בשוק זה המהווה עמוד יסוד בכלכלה הישראלית.

עקרונות יסוד בזיהוי והערכת סיכונים

הצעד הראשון בכל אסטרטגיית ניהול סיכונים היא מיפוי כלל הסיכונים הפוטנציאליים שנשקפים לחברה. הדבר מצריך ניתוח מקיף של גורמים פנימיים וחיצוניים כאחד שעשויים להשפיע על פעילות החברה ועל הביצועים הכספיים והתפעוליים. חלק מהסיכונים הינם פנימיים ועשויים לכלול תזרים מזומנים בלתי יציב, התנהלות חשבונאית בלתי יעילה ואפילו תהליכים תפעוליים ויצרניים שלא בוצעו בהם צעדים לייעול עלויות.

ניהול סיכונים

סיכונים חיצוניים כוללים בין השאר תנודתיות בשוק, לחצים תחרותיים ושינויים רגולטוריים. על ההנהלה הבכירה להסתייע באנשי מקצוע שיאפשרו להם להעריך במדויק את הסיכונים הללו, לגבש אסטרטגיות למניעה ומעל לכל – להתוות מדיניות תפעולית ופיננסית איתנה שתיקח בחשבון את כלל נקודות התורפה הללו ותספק להן מענה.

כיצד מפתחים תוכנית לניהול סיכונים?

לאחר שמופו כלל הסיכונים, כאמור, יהיה עלינו לגבש תוכנית לנהלם בתבונה. תוכנית לניהול סיכונים מפרטת את כלל האסטרטגיות, הפרוטוקולים והכלים הדרושים כדי לבצע מעקב יעיל אחר סיכונים פוטנציאליים, לצמצם ולהגיב להם באופן אפקטיבי. גישה יזומה זו לניהול סיכונים עשויה לצמצם למינימום את השפעתם על הניהול התקין של הסטרטאפ. בין השאר, על התוכנית לכלול את האלמנטים הבאים:

גיוון בפעילות העסקית

פיזור הפעילות שלך על פני מספר מוצרים, שירותים או שווקי יעד תייצב באופן ניכר את השלכותיהן של תנודות שוק ותוצאות שליליות של מיזמים שונים. גם אם מוצר או שירות מסוים לא צלחו בשוק כזה או אחר, עצם העובדה שלא שמנו את כל הביצים בסל אחד ממזער את ההשלכות.

כיסויים ביטוחיים מתאימים

כל סטרטאפ זקוק למערך פוליסות ביטוח מותאם אישית שיעניק כיסוי אל מול הסיכונים הבוערים ביותר. ביטוחים אלו עשויים לכלול בין השאר ביטוח אחריות מקצועית, ביטוח רכוש ומלאי, ביטוח סייבר וביטוח דירקטורים ונושאי משרה.

גיבוש תוכניות מגירה חלופיות

עלינו להיערך תמיד לכל תרחיש ולוודא שיש לנו תוכנית נוספת שנוכל לבצע במקרה של אירועים בעלים השפעות שליליות. בין אם משברים בינלאומיים מובילים לפגיעה בשרשרת האספקה הקיימת ונדרשים אפיקים חדשים, או אם מדובר בנהלים לתפעול עסקי ללא משאבים דיגיטליים, עלינו לקחת בחשבון את כלל הסיכונים ולהבטיח שיש לנו תוכנית פעולה חלופית.

תוכנית לניהול סיכונים

יסודות בניהול סיכונים פיננסיים

על אף שישנם סיכונים רבים בעלי היבט תפעולי, אין כל ספק שהסיכונים הבולטים ביותר שיש לתת עליהם את הדעת, יהיו בעלי אופי כספי. הדבר מקבל משנה תוקף כשמדובר בסטרטאפ שצעדיו הראשונים תלויים במימון משקיעים. כשלים בתוכנית העסקית ואי עמידה ביעדים, תזרים מזומנים לא מספק וכישלון בסבבי הגיוס, יכול לגרום לאי וודאות גדולה ולקושי בהמשך הפיתוח. לכן, חשוב להסתייע באנשי מקצוע שיאפשרו לארגון שלך לנהל סיכונים בחוכמה. ניהול כזה יכלול בין השאר:

  • ניהול תזרים מזומנים: שמירה על תזרים מזומנים בריא, לרבות מעקב אחר הכנסות והוצאות, ייעול עלויות שוליות ובניית תוכניות פעולה לתרחישים בלתי צפויים, היא חיונית להישרדות ולצמיחה של הסטרטאפ.
    _______
  • גיוס כספים: סטארט-אפים מסתמכים לרוב על מימון חיצוני כדי להניע את הצמיחה שלהם. ליווי של מומחים בגיוס הון יכול לסייע לך לגבש אסטרטגיית מימון חכמה וצפויה יותר.
    _______
  • מדיניות חשבונאית ללא רבב: ניהול יעיל של המערך החשבונאי בעסק הוא רשת הביטחון שלך מפני אי וודאות. ביקורות שוטפות ועמידה בכל הדרישות הרגולטוריות, יגנו עליך מפני טווח רחב של סיכונים שעשויים לקבוע במידה רבה את יציבות הארגון.

בעולם הסטרטאפים התחרותי והמהיר, חשוב להישאר תמיד צעד אחד לפני כולם. ניהול סיכונים רב היבטים, בליווי מקצועי מתאים, הוא זה שיסלול בסופו של דבר את הדרך שלך לצמיחה יציבה ובטוחה.