סיכמנו עבורכם את הנקודות החשובות מתוך פאנל מקצועי שארגנו Start up for Start up במשרדי חברת מאנדיי (Monday.com), בהשתתפות גלעד פנחס, רואה חשבון ועורך-דין מוסמך בעל ניסיון של 20 שנים בתחום הפיננסים וניהול הכספים של חברות סטארט-אפ, במענה לשאלות בתחומים העסקת עובדים, התהנלות פיננסית ודיווחי מס לחברות סטארטאפ המתרחבות לארה״ב.
לצפייה בסרטון מהפאנל המקצועי בהשתתפות רו"ח ועו"ד גלעד פנחס:
בפורום איכותי זה, עלו שאלות רבות בנוגע להליך הקמה של חברה בחו"ל, שהינו הליך מורכב ומאתגר עבור חברות ישראליות, כשעל חלק ניכר משאלות אלו יענה גלעד בכתבה שלפניכם.
כיצד מתחילה התרחבות פעילות חברת סטארטאפ לשוק האמריקאי?
התרחבות לארה"ב מתחילה קודם כל בתכנון נכון של התהליך, ובכדי לדעת כיצד לתכנן נכון חשוב מאוד כבר בשלב מקדמי זה להבין וללמוד את הסביבה הטכנולוגית, הסביבה הרגולטורית בעולמות המס, הדיווח והשכר, לרבות חוקי העבודה.
"מיפיתי פה בגדול ארבע תחומים שבהם יש הבדלים (לעומת הקמת חברה בישראל), שחשוב שתשימו לב כשאתם מקימים חברה אמריקאית".
ארבעת התחומים מדברים על הסביבה הטכנולוגית (Technological Environment), חשבונאות ודיווח (Accounting & Reporting), תשלומי מיסים (Taxes) ושכר ומשאבי אנוש (Payroll & HR).
בכל ארבעת התחומים קיימים הבדלים מהותיים ומשמעותיים בעת הקמת פעילות של חברה בישראל לעומת הקמת פעילות בארה"ב.
האם חברה שנרשמה ואין לה הכנסות ומקדמות נדרשת לדווח בשוטף?
"בישראל, גם חברה לא פעילה נדרשת לדווח בשוטף. בארה״ב, על פניו, חברה שנרשמה ואין לה הכנסות – אין לה מקדמות שצריך לשלם. אין לה Sales Tax, היא לא נדרשת לדווח ולשלם בשוטף שום דבר, עד דו"ח למס סוף שנה. כלומר, אין את הדיווחים החודשיים כמו שאתם מכירים פה, אלא אם כן יש צורך בתשלום מקדמות או Sales Tax אבל חשוב להדגיש שדוחות שנתיים יש חובה להגיש גם אם אין הכנסות בחברה".
האם חייבים לעבור הליך ביקורות בדוחות מס אמריקאיות?
"על פי החוק בארה"ב דו"ח מס אמריקאי בחברות פרטיות לא צריך להיות מבוקר על ידי רואה חשבון חיצוני. בישראל כן, בישראל על פי חוקכל חברה נדרשת לעשות ביקורת של דוחות כספיים ואז על הדוחות הכספיים האלה מייצרים את הדוחות למס. בארה"ב זה לא קיים".
איזה סוג מערך הדיווחים חל על חברת הסטארט-אפ שלי?
מערך הדיווחים של חברת הסטארט-אפ מתבצע בהתאם להיקף פעילות החברה. "חשוב לשים לב שבארה״ב יש דיווחים, גם ברמה הפדרלית, ברמת המדינה וגם ברמת העיר המקומית. ככל שהפעילות מתרחבת, אז מערך הדיווחים מתרחב וזה בכל מישור, אם זה ב-Sales Tax, ואם זה Income Tax.
יש מונח שנקרא Nexus שמשמעותו היא נוכחות לצרכי מס. בעקרון בכל מדינה שמתקיימים תנאי ה- Nexus חברה נדרשת לעשות תהליך של State Registration, המקביל לתהליך של פתיחת תיקים ברשויות המס בישראל, בארה"ב יש 50 מדינות, ובכל מדינה ומדינה במידה ויש נוכחות כזאת יש צורך לבצע את התהליך של State Registration ולהתחיל לדווח באותה מדינה. נוכחות כזאת, נקבעת בהתקיים מכלול של נסיבות שיש לבחון, לרבות נוכחות פיזית, נוכחות כלכלית, גיוס עובדים, או הכנסות ועוד. למשל אם יש פעילות בקליפורניה, בין אם זה פעילות של מכירות, אז נדרש לדווח Sales Tax, ובין אם מגייסים עובדים ואז נדרשים לדווח שכר – אז צריך פשוט לרשום את החברה ולעשות State Registration.
מהו חוק החברות של דלוואר ומהו יתרונותיו?
"למה דווקא רישום החברה בדלוואר? קודם כל, חוק החברות מאוד 'חברותי' וניתן לנהלו בצורה יעילה מרחוק. יש להם בתי משפט מאוד מתקדמים, מערכת דיווח מתקדמת וניתן לנהל שם את כל עניין של ה- Cap Table (מסמך שלרוב נעשה בו שימוש בחברות סטארטאפ בתחילת דרכן המציג תמונת מצב עדכנית של בעלי המניות ומבנה ההון של החברה) וניתן לבצע רישום סוגי מניות והנפקת סוגי מניות שונים מרחוק.
- בהתחלה, לא צריך לחשוף שם בעלי מניות, בדלאוור מספיק דירקטור אחד. בניגוד למדינות בהן לפעמים נדרש מינימום של שלושה דירקטורים – מאוד נוח וגמיש.
- כמו כן, בניגוד למדינות מסויימות עצם הרישום בדלאוור לא מהווה נוכחות לצרכי מס הכנסה וחברה אינה נדרשת להגיש שם דוח למס אלא אם מייצרת שם הכנסות.
- בדלאוור מתאגדות, הייתי אומר, 99% מהחברות הסטרט אפ שרוצות לפעול בארה"ב. עם זאת, צריך לזכור שבסוף הן אינן פועלות בדלאוור, אלא רק רשומות של ברשם החברות של דלאוור ועם החברה הרשומה הזאת ניתן לפעול בכל המדינות בארה"ב.
מהו מספר EIN שיש להוציא בעת רשימת חברה בדלוואר?
"ביום הראשון שרושמים חברה, בדרך כלל בדלאוור, השלב הבא זה בהוצאת EIN (Employer Identification Number) לחברה. מדובר על מספר קבוע עבור מס הכנסה בארה"ב, כשבאמצעותו רושמים את החברה בכל מדינה. עם EIN מתאפשר לפתוח חשבון בנק והוא משמש בעצם כמספר המזהה של החברה בארה"ב".
מהו Sales Tax?
"ה- Sales Tax הינו מס עקיף המוטל על עסקאות בארה"ב. בניגוד למס הכנסה החל על כלל הרווחים ובדרך כלל מחושב סופית בתום תקופה עם הגשת דוחות המס, מס המכירה, ה Sales Tax, מוטל בזמן אמת על צרכן הקצה. המס מחושב בדרך כלל כאחוז ממחיר העסקה והוא נגבה על ידי המוכר בנקודת המכירה בזמן החיוב. במובנים רבים, הוא דומה למע"מ אך דורש התייחסויות שונות.
למס מכירה מספר ביטויים שיש לקחת בחשבון לקראת התרחבות בארה"ב.
- בארה"ב החיובים של המס מכירה הם ברמת המדינה. לכל מדינה יש תקנות ותעריפים שונים סביב מס המכירה. הבדלים מהותיים אלו עשויים להציב אתגר אם בכוונת החברה לפעול במספר מדינות מדינות, דוגמת מודל מכירה אונליין ללקוחות בכל ארה"ב. למשל, במדינות מסויימות יכולים לחול פטורים מסויימים על סוג של הכנסות בעוד במדינות אחרות לא יחול פטור כזה, לכל מדינה ומדינה יש תעריפי מס מכירה שונים ואף יש מדינות שברמת המחוז יש תעריפים שונים, בנוסף לא כל הכנסה החייבת במס מכירות תחוייב החל מהדולר הראשון, כל מדינה ומדינה בארה"ב יש רמת סף מינימלית ( Treshold ) שרק החל ממנה תהיה החברה מחוייבת לגבות את מס המכירה.
. ייעוץ וניהול מקצועי יאפשר לכם לבנות תשתית נכונה ולהתמודד עם האתגרים האלו ולהמנע מתאונות מס ".
מהו Franchise Tax?
ה- Franchise Tax בדלאוור הוא מקביל לאגרת רשם החברות, אך שונה באופיו ובאופן חישובו . "בניגוד לאגרת רשם החברות שאנחנו מכירים בישראל שהוא בסכום שנתי קבוע, בדלאוור האגרה תיגזר מערך המניות (Par Value) ומהיקף הפעולות שנעשות בהון החברה במהלך השנה. כל ששווי נכסי החברה./ערך המניות גדל , וככל שמבוצעות יותר פעולות, כגון הגדלת ההון הרשום, הנפקות מניות וכו' כך גם עולה סכום ה Franchiseלתשלום. ישנן שתי שיטות עיקריות לערוך תחשיב למס זה. בשיטה הראשונה, מחושב שווי החברה על פי שווי המניות הרשומות ואילו בשיטה השנייה על פי ערך נקוב משוער.
כל חברה עשויה לבחור בחישוב שונה בהתאם למאפייניה, תהיה השיטה אשר תהיה. חשוב ביותר לוודא שהדו"ח הוגש והמס שולם עד הראשון למרץ וזאת בכדי לשמור על מעמד תקין של החברה במדינת דלאוור."
כיצד מעסיקים ומשלמים שכר לעובדים בארצות הברית?
"בארה"ב השכר משולם לעובדים פעמיים בחודש. ראינו טעויות שמעסיקים לקחו עובדים ושילמו פעם בחודש. זו עבירה על החוק.
ברגע שהעסקתם עובדים, יש להעניק להם גם את התנאים הסוציאליים – בעיקר פנסיה וביטוחי בריאות. הדגש הוא על 'צריכים' – לא חייבים על פי חוק. עם זאת, ללא תנאים סוציאליים לא יבואו עובדים לכן כן נהוג להעניק. בסופו של דבר, לא יבואו לעבוד אצלך בלי הטבות, מה גם שידרשו הטבות, לבטח כשהעובדים הראשונים שתעסיקו בארה״ב יהיו עובדים עם ותק תעסטקתי ואף ברמת דרג יחסית בכירה, כשהם ידרשו את כל התנאים הטובים".
חשוב להדגיש כי בארה"ב לא קיים חוק ביטוח לאומי, חוק בריאות ממלכתי וכו' שאנחנו מכירים מישראל, בארה"ב חברה שרוצה להעסיק עובדים צריכה להתקשר עם חברות ביטוח ולהפיק ברמת החברה פוליסות של ביטוחי בריאות ופנסיה עבור עובדיה בכל הדרגים, ולשלם להם את הפרמיה באופן שוטף כחלק מתנאי ההעסקה,חשוב להקים את הפוליסות האלו בצורה נכונה כי הן תלוונה את החברה ועובדיה במשך תקופה ארוכה, ולפעמים לאורך כל חיי החברה.
בארה"ב השכר מנוהל ומשולם בדרך כלל דרך גופים צד ג' שעל גבי הפלטפורמה שלהם אנחנו מנהלים את תהליך השכר וגם התשלומים עוברים לאותו גוף צד ג' (לא ישירות לעובדים) ואותו גוף צד ג מעביר את השכר ועובדים ומבצע את ההפקדות והניכויים עבור העובדים.
לחברות צעירות בעיקר ללא HR פנימי מומלץ להשתמש בגוף צד ג' מסוג PEO.
מהו PEO?
"ה-PEO (Professional Employment Organization) הינו גוף צד ג', שמוסדר ומפוקח במסגרת חקיקה אמריקאית שנותן מענה עבור צרכים של ניהול משאבי אנוש, ניהול תהליכי שכר, ומתן פתרונות לביטוחי עובדים ,לרבות ביטוחי בריאות, פנסיה ועוד.
PEO הוא למעשה סוג של Co-Employment לצרכים ביטוחיים, כלומר ה PEO אחראי על הפעולות האדמינסטרטיביות של מול העובדים כמו ניהול שכר, מתן הטבות, עמידה ברגולציה (Compliane), ניהול ביטוחי בריאות ופיצויי עובדים. אלו הן הסיבות שבעטיין מומלץ לעבוד עם PEO, פשוט מפחית סיכונים וחשיפות משפטיות מול עובדים, מבטיח עמידה טובה יותר ברגולציה, ומפחית את הנטל האדמינסטטיבי בעסק, מה שמאפשר לחברות להתמקד בניהול העסק.
חשוב להבין ולשים לב כי גופי השכר בארה"ב מתחלקים לשני סוגים עיקריים, סוג אחד הוא PEO כפי שהסברתי לעיל וסוג שני הינו Processor, ש בניגוד ל- PEO שהוא סוג של Co-Employment , ה – Processors נותנים את השירות הטכנולוגי בלבד, כלומר מציעים את שירותי הפלטפורמה שלהם ללקוחות. ה- Processors הם גופים גדולים, אשר נותנים שירות טוב, שירות מקצועי, הכולל גישה, עם 'שם משתמש' לכל עובד ועובד שיכול להיכנס ולראות את כל המצב שלו – התשלומים וההפרשות. אבל, כל מה שהם נותנים זה רק שירות טכנולוגי. כלומר, האחריות היא על החברה (הלקוח) . אם החברה טעתה בניכויים אובתשלומי פנסיות, החברה היא נושאת באחריות ובעלויות האלה של השלמת ההפקדות והתשלומים לעובדים וזה בניגוד ל- PEO שהוא הגוף הנושא באחריות זו.
ב- PEO מבחינת יחסי עובד מעביד, על פי חוק, המעסיק יהיה מעסיק אמריקאי, אך לצרכים הביטוחיים, ה-PEO נחשב מעסיק. מאחר שעובדים תחת הפוליסות של ה-PEO ושל עוד הרבה מאוד חברות, ולא רק תחת הפוליסות של החברה שלנו, מדובר ביתרון לגודל. בסופו של יום, כשיגיע עובד הוא ירצה ביטוחים נרחבים, דוגמת פנסיה, ביטוח בריאות, הכולל לרוב גם ביטוח לטיפולי עיניים ושיניים וביטוח רפואי לילדים וכל מה שנדרש. אם אתם, בתור חברה צעירה, תלכו ישירות למבטח, סביר להניח שהפרמיה החודשית שתשלמו תהיה מאוד גבוהה, אבל אם תעבדו עם PEO סביר להניח שעבור אותם כיסויים ביטוחיים נרחבים תשלמו פרמיות יותר נמוכות וזה בעיקר בגלל יתרון לגודל ותמהיל עובדים בגיל צעיר יחסית כפי שאופייני בסביבת עבודה של סטרט אפים.
זה חוסך המון כסף לחברות וזה אחד היתרונות המכריעים בבחירת PEO, בנוסף לאחריות שהם לוקחים עליהם ובנוסףלשירותים טכנולוגיים.
נקודה נוספת וחשובה במקרה של טעות שאחראי לזה הוא ה-PEO ואם העובד צריך לתבוע, הוא תובע את ה- PEO ולא את החברה, כשהוא זה שאחראי מולו. זה קורה לא מעט – בארה"ב תובעים לא מעט".
האם חוקי יחסי עובד-מעביד שונים בכל מדינה?
"חשוב להכיר כי קיימים חוקי יחסי עובד-מעביד שונים בכל מדינה בארה"ב, בין אם מדובר, למשל, בשכר מינימום, ימי חופשה, מחלה, שעות נוספות בתשלום וכו'. זה משתנה ממדינה למדינה. אם גייסתם עובד בקליפורניה וגייסתם עובד נוסף בניו יורק, חשוב לשים לב להבדלים בחוק בין שתי המדינות, ולהתאים את תנאי ההעסקה בהתאם.
כיום, יש יותר התעמקות בנושא בכל העולם בשל האפשרות של עבודה מרחוק, כשחברה שנמצאת בקליפורניה, במקום שכל העובדים יהיו בקליפורניה, הם עובדים מרחוק במדינות שונות בארה"ב, פתאום יש צורך להתנהל תחת חוקי יחסי עובד-מעביד שונים במדינות השונות. לפתע צריכים להצטייד בעורך דין שמתמחה בחוקי עובד-מעביד כדי להתנהל העובדים במדינות השונות, אבל זה העולם היום וחשוב לשים לב להבדלים בין כל מדינה ומדינה".
איך מבצעים התאמות בתוכנית אופציות לעובדים ישראלים בארצות הברית?
אם הקמתם תוכנית אופציות לעובדים ישראלים, חשוב לדעת כי בארה"ב קיימת רגולציה שונה לחלוטין בכל הקשור למיסוי אופציות לעובדים. שם אין מיסוי אופציות לעובדים בהתאם לסעיף 102 לפקודת מס הכנסה כפי שאנחנו מכירים מישראל, סעיף 102 חל העובדים הישראלים ואין לו תחולה בארה"ב.
- בארה"ב ישנה רגולציה שונה קיימים 2 סוגים עיקריים של תכניות אופציות לעובדיםStock Options(NSOs) Non-Qualified שבדרך כלל מוענקןת ליועצים או עובדים או 'Incentive Stock Options (ISOs)’ אשר בדרך כלל מוענקת לעובדים, לכל תכנית יש את התנאים שלה והטבות המס שלה.
- עוד נקודה חשובה לתשומת לב, היא תחולת סעיף A409 של קוד ה -IRS בארה"ב אשר מסדיר את כללי המיסוי עבור אופציות לעובדים, בין היתר. הסעיף קובע כי כאשר מוענקות אופציות לעובדים, מחיר המימוש חייב להיות שווה או גבוה משווי השוק ההוגן של המניה, ולשם כך יש להצטייד בהערכת שווי המתבצעת על ידי מעריך שווי חיצוני שיערוך את הערכה לפי סטנדרטים שנקבעו על ידי ה- IRS.
- תחולת הרגולציה האמריקאית למעשה משפיעה על העיתוי ואופן הענקת אופציות לעובדים שהופכת להיות הענקה גלובלית תוך התחשבות ברגולציות המקומיות בישראל ובארה"ב.
- בנוסף, יש להתאים את תוכנית האופציות ולהפוך אותה לגלובלית. מדובר, בדרך כלל, על תהליך לא מסובך, בו מוסיפים נספח, שיאפשר הכלה של התוכנית בשינויים המתאימים ועושים את ההתאמות לכלל הרגולציה האמריקאית".
האם חייבים לעשות ביטוח מסוג Worker Compensation לעובדים?
ה- Worker Compensationהינו סוג של ביטוח חובה שחייבים לעשות ברמת החברה. זה סוג של ביטוח תאונות עבודה שנועד לספק פיצוי כספי או תמיכה רפואית לעובדים שנפגעו בעקבות או כתוצאה מתנאי העבודה. מומלץ עד מאוד להימנע מכך שיום מועד תחילת העבודה של העובדים יתרחש לפני שיש לכם Worker Compensation.
ראיתי תקלות חמורות שקרו בעבר. מקימים חברה ואז פתאום יש עובד ורוצים לגייסו במהירות כדי לא לאבד אותו וממהרים להעסיקו, כשהחברה עדיין לא מוכנה. לקוח שלי, גייס עובד שעשה תאונת עבודה על אופנוע בדרכו לעבודה לפני עשיית ביטוח Worker Compensation. אותו לקוח נאלץ לשאת בכל ההוצאות כ- 50 אלף דולר. חשוב שתזכרו את הנושא של Worker Compensation, כשאתם לוקחים את העובד הראשון. אל לו להתחיל לעבוד לפני שיש "Worker Compensation.
כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי/ פיננסי או תחליף לייעוץ משפטי/ פיננסי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי חברת ERB, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם צוות החברה בטרם נקיטת כל פעולה משפטית או פיננסית כזו או אחרת.